Download direct dit e-Book
Ook beschikbaar als:

Bert Wiersema

EPUB met digitaal watermerk | November 2011 |

Gebaseerd op 2 beoordelingen
Beoordeel dit boek als eerste!

In augustus 2009 was het zestig jaar geleden dat Indonesië, het toenmalige Nederlands-Indië, onafhankelijk werd. Tien jaar geleden schreef Bert Wiersema een indrukwekkend boek over deze ten onrechte vergeten strijd. Uitgeverij Columbus komt nu met een speciale heruitgave, waaraan een fotokatern is toegevoegd. In De vergeten strijd wordt verteld hoe Sikke Dijkema in 1946 wordt opgeroepen om zijn militaire dienstplicht te vervullen. De Tweede Wereldoorlog is net voorbij, maar aan de andere kant van de aardbol woedt een andere oorlog waarbij Nederland betrokken is. Nederlands-Indië wil zich losmaken van het koninkrijk der Nederlanden. Daarom wordt een bevrijdingsleger naar Nederlands-Indië gestuurd, dat voornamelijk bestaat uit slecht opgeleide jonge soldaten en ondeugdelijk materieel. Sikke raakt met zijn manschappen verwikkeld in een smerige guerrillaoorlog, die van beide kanten keihard uitgevochten wordt. De oorlogsverschrikkingen die Sikke meemaakt heeft Bert Wiersema opgetekend uit de mond van een veteraan die zijn verhaal vertelde, omdat ook deze oorlog niet vergeten mag worden. Want alleen als je weet hoe afschuwelijk oorlog is, waardeer je je eigen vrijheid. Bert Wiersema (1959) werkt als docent aardrijkskunde aan het Gomarus College in Drachten. Hij schrijft diverse populaire jeugdseries, waaronder de serie 'Detectivebureau Iris en Ko' en de midi-thriller Wraak van de wolf.

Bert Wiersema
Columbus
9789085431848